Nowa fizyka techniczna — nowe możliwości
Nowa fizyka techniczna, uruchomiona w roku akademickim 2024/2025 na studiach pierwszego stopnia, to połączenie dwóch dostępnych wcześniej kierunków — fizyki technicznej oraz fotoniki. Efekt to interdyscyplinarny program kształcenia, który wyróżnia się kilkoma nowymi rozwiązaniami. Zmiany były możliwe m.in. dzięki udziałowi w projekcie OMNIS2.
– Stworzyliśmy fizykę interdyscyplinarną, czyli jeden kierunek, który łączy wszystkich — mówi dr hab. inż. Katarzyna Rutkowska, prof. PW, prodziekan ds. kształcenia. Wkrótce pierwsi studenci nowej fizyki technicznej ukończą drugi semestr.
Prace nad nowym programem studiów trwały dwa lata. – Zaczęliśmy od rozmów ze studentami. Przeprowadzaliśmy specjalne ankiety, także wśród osób, które były na studiach magisterskich i mogły się wypowiedzieć z perspektywy absolwenta, czy wśród doktorantów — opowiada prof. Rutkowska. — Przedstawiciele wydziału rozmawiali również z firmami i instytucjami otoczenia społeczno-gospodarczego. – Musimy jednocześnie pamiętać, że nie jesteśmy szkołą przyzakładową. Jeśli chcemy mieć absolwenta, który jest elastyczny, nie możemy kształcić go bardzo wąsko, pod kątem jednego profilu — zaznacza nasza prodziekan.
W nowym programie studiów zrezygnowano ze specjalności, które zresztą istniały od ponad 20 lat. Do czwartego semestru osoby studiujące realizują pięć przedmiotów obowiązkowych na poziomie podstawowym, np. fizyka jądrowa z elementami technologii kwantowych czy fizyka materiałów. Na piątym wybierają z nich dwa na poziomie rozszerzonym, pokazując jednocześnie gdzie są miejsca styku tych dyscyplin. W ten sposób sami tworzą ścieżkę dalszego kształcenia.
Kolejną zmianą jest duża liczba bloków przedmiotów obieralnych, np. programistyczny, elektroniki cyfrowej, narzędziowy. Każdy z nich to „koszyk” z przedmiotami na różnych poziomach, z których osoby studiujące dobierają to, czego potrzebują.
Również sama forma prowadzenia zajęć uległa zmianie. Tam, gdzie było to możliwe, ograniczono liczbę wykładów. Wprowadzono zajęcia o charakterze projektowym, warsztatowym albo połączono przedmioty w większe grupy, aby móc np. wspólnie zgłębić konkretne zagadnienie i popatrzeć na nie z szerszej perspektywy.
Przykładowo na pierwszym i drugim semestrze powadzony jest Praktyczny warsztat badawczy fizyka. Zajęcia odbywają się w laboratorium, w grupach 6-8–osobowych. – Celem jest wspólna praca, zaplanowanie i wykonanie eksperymentu — opowiada prof. Rutkowska. – Warsztat spowodował, że studenci bardzo się zgrali, co wcześniej nie miało miejsca, ponieważ do tej pory pierwszy rok wypełniały w większości wykłady zakończone egzaminem. Widać, że bardzo ich cieszy to indywidualne podejście prowadzących do studentów.
Więcej o nowej fizyce technicznej i nowoczesnym podejściu w kształceniu fizyków można przeczytać na stronie projektu OMNIS2: https://omnis.pw.edu.pl/OMNIS/Aktualnosci2/Swiatem-rzadzi-fizyka-czyli-o-nowej-fizyce-technicznej