Problemy współczesnej cywilizacji
Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha zaprasza na cykl wykładów pt. "Problemy współczesnej cywilizacji".
Wykład
Problemy współczesnej cywilizacji
Ogólna charakterystyka i cel wykładu
Wykład jest poświęcony wybranym zagadnieniom problemów współczesnej cywilizacji z podziałem na siedem bloków tematycznych. Głównym celem wykładu jest przekazanie słuchaczom – studentom i doktorantom o dowolnym profilu studiów – podstawowej wiedzy o przedstawionych zagadnieniach i kształtowanie przekonania o ich wadze dla dobrostanu Ziemi i życia społeczeństw. Każdemu zagadnieniu poświęcony jest czterogodzinny wykład, każdy prowadzony przez wybitnego specjalistę.
Wymiar godzinowy: 30 h
Liczba ECTS: 2
Forma zaliczenia: esej dotyczący wybranego zagadnienia wykładowego, oceniany na stopień
Termin i miejsce wykładu
- Semestr zimowy roku akademickiego 2021/2022.
- Czwartki, godz. 16.00.
- Wykłady w poszczególnych blokach tematycznych: 2 x 2h lub 1 x 4h.
- Sala wykładowa w budynku Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii (CZiTT) Politechniki Warszawskiej, ul Rektorska 4.
- W zależności od sytuacji pandemicznej wykład może być prowadzony w formie tradycyjnej, hybrydowej lub zdalnej.
Zapisy
- W uzgodnieniu z jednostką macierzystą na adres: instytut.ipwc@pw.edu.pl
- Zalecane kryterium dopuszczenia do uczestnictwa dla studentów: średnia ocen > 4.
- Liczba miejsc ograniczona, kolejność zgłoszeń.
Kontakt:
Jolanta Skalska-Wachal
tel: +48 22 234 70 07, 666 616 696
Zagadnienia wykładane w ramach bloków tematycznych (wykładowca)
Problemy globalne (prof. Szymon Malinowski, UW)
Kryzys klimatyczny i kryzys bioróżnorodności - kryzys planetarny. Mechanizmy klimatyczne i zagrożenie globalnym ociepleniem. Związki rozwoju cywilizacji
z równoległym kryzysem bioróżnorodności. Najnowsze pomysły na zażegnanie
a przynajmniej zmniejszenie zagrożenia związanego kryzysami.
Zaufanie i role społeczne (prof. Andrzej Nowak, UW)
Jakość wiedzy w przestrzeni publicznej, rola technologii i procesów społecznych na nią wpływających. Problemy z prawdziwością wiedzy w przestrzeni publicznej, polaryzacja i rozpad spójności społeczeństw, rola technologii, algorytmów i mediów społecznościowych. Narracje, wpływ społeczny informacyjny i normatywny. Mechanizmy i warunki, które prowadzą do polepszenia jakości wiedzy.
Wyzwania związane z rozwojem nauki i techniki (prof. Roman Morawski, PW)
Pojęcia podstawowe: technonauka, etyka, etyka badań technonaukowych. Etyczne przesłanki procesów decyzyjnych w technonauce. Przykłady dylematów etycznych pojawiających się w praktyce badań technonaukowych. Wyzwania związane
z integracją etyki z robotyką i sztuczną inteligencją.
Problemy zdrowotne współczesnych społeczeństw (prof. Aneta Nitsch-Osuch, WUM)
Wprowadzenie do epidemiologii chorób zakaźnych. Historia epidemii i pandemii. Sposoby ograniczania/zwalczania pandemii. Skutki pandemii i potencjalny wpływ na społeczeństwo, sztukę, naukę. Aktualne zagrożenia epidemiologiczne. Ruchy antyszczepionkowe. Nadzór epidemiologiczny.
Kultura i sztuka we współczesnych społeczeństwach (prof. Lech Śliwonik, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza)
Kultura i sztuka jako lustro problemów cywilizacji – wczoraj i dzisiaj. Miejsce teatru we współczesnym świecie. Zjawisko kultury studenckiej.
Infrastruktura i usługi publiczne (prof. Krzysztof Koszewski, PW)
Wyzwania współczesnego projektowania miast. W 2007 roku liczba mieszkańców miast w skali globalnej przewyższyła liczbę żyjących poza terenami zurbanizowanymi. Prognozuje się, że w roku 2050 będzie to już trzy czwarte światowej populacji. Organizmy miejskie, rozrastając się, stają się też coraz bardziej skomplikowane.
Jak można sobie radzić z tak skomplikowaną materią? Na czym polega współczesne planowanie miast i jak zmienia się paradygmat projektowania?
Osiągnięcia i kierunki rozwoju nauki i techniki (prof. Ewa Bartnik, UW)
Projekt Poznania Genomu Ludzkiego i co dalej: koszty badań genetycznych, testy genetyczne dla chorób genetycznych i możliwości ich wykorzystania. Rozpowszechnianie się nowotworów – skala i powody. Poznanie procesu nowotworzenia a skuteczność terapii.
Literatura do wykładów:polecana przez wykładowców.
W kolejnych realizacjach wykładu wykładowcy oraz zagadnienia w ramach poszczególnych bloków tematycznych mogą się zmieniać.
Efekty uczenia się
Opis efektu uczenia się
student, który zaliczył przedmiot: |
Forma zajęć | Sposób weryfikacji (oceny) | ||
WIEDZA | ||||
ma podstawową wiedzę dotyczącą wybranych problemów współczesnej cywilizacji związanych z: problemami globalnymi, zaufaniem i rolami społecznymi, wyzwaniami związanymi z rozwojem nauki i techniki, problemami zdrowotnymi współczesnych społeczeństw, kulturą i sztuką we współczesnych społeczeństwach, infrastrukturą i usługami publicznymi, osiągnięciami i kierunkami rozwoju nauki i techniki |
wykład | ocena eseju dotyczącego wybranego zagadnienia | ||
UMIEJĘTNOŚCI | ||||
potrafi ocenić wagę omówionych problemów współczesnej cywilizacji oraz wyrazić swój pogląd w formie eseju na wybrany temat | wykład | ocena eseju dotyczącego wybranego zagadnienia | ||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||||
rozumie potrzebę stałego wzbogacania wiedzy o problemach współczesnej cywilizacji oraz ma świadomość wagi upowszechniania tej wiedzy w sposób zrozumiały dla szerokich kręgów społecznych |
wykład | ocena aktywności na zajęciach, ocena eseju |