Jak uczyć, żeby dotrzeć — seminarium dydaktyczne

zdjęcie sali podczas zajęć ze słuchaczami, fot. freepik

Zapraszamy na seminarium „Metody dociekające w edukacji fizyki – jak uczyć, żeby dotrzeć”, które 20 października o 14.15 poprowadzi w naszym audytorium dr Dagmara Sokołowska, prof. UJ. 

Prelegentka jest wykładowczynią na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ. Od kilkunastu lat zajmuje się rozwijaniem metod aktywnych w nauczaniu na wszystkich etapach edukacji oraz badaniami dotyczącymi edukacji fizyki i nauk przyrodniczych. Prowadzi również m.in. warsztaty dla uczniów i studentów w oparciu o metodę dociekania naukowego (Inquiry-based learning) oraz IPITHIA.

Abstrakt

dr Dagmara Sokołowska, prof. UJ

dr Dagmara Sokołowska, prof. UJ

Zmiana sposobu myślenia na temat uczenia się studentów XXI wieku i metod nauczania stosowanych na kierunkach przyrodniczych i ścisłych stanowi klucz do kształcenia nowych pokoleń w czasach szybko zmieniającego się świata i wyzwań współczesności, związanych zrozwojem technologii i globalnymi zmianami. Metody oparte na dociekaniu stanowią modele edukacji aktywizującej — motywującej, realizowanej w duchu refleksji, współpracy, odpowiedzialności za własne kształcenie, umiejętności rozwiązywania niestandardowych problemów i rozwijania kluczowych kompetencji, w tym kompetencji matematyczno-przyrodniczych.

Podczas seminarium przedstawię kilka metod kształcenia studentów, zaprojektowanych głównie przez dydaktyków fizyki i chemii w odpowiedzi na trudności uczenia się przedmiotów ścisłych. Metody te obejmują szerokie spektrum zastosowań od laboratoriów po wykłady.