FRSE o projekcie IoT4schools

R4 version of the Arduino UNO board, with WiFi and LED Matrix, fot. https://store-usa.arduino.cc/products/uno-r4-wifi

Płytka Arduino

O tym, jaką rolę Internet Rzeczy odgrywa w edukacji i jak Politechnika Warszawska stara się oswoić z nim uczniów i nauczycieli opowiada na łamach kwartalnika Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji „Europa dla Aktywnych” dr inż. Angelika Tefelska.

IoT4Schools to projekt, którego celem jest wprowadzenie koncepcji Internetu Rzeczy (IoT) do edukacji w szkołach średnich. Jego twórcy koncentrują się na praktycznych zastosowaniach IoT w sferach takich jak zdrowie, ochrona środowiska, automatyka domowa czy inteligentne miasta. Inicjatywa wspiera zdobywanie umiejętności inżynierskich przez uczniów i poszerzanie wiedzy z zakresu nauk ścisłych, technicznych, inżynieryjnych i matematycznych (STEM). Beneficjentami projektu są również nauczyciele, którzy podnoszą kompetencje i wprowadzają w swoich klasach nowoczesne metody nauczania, m.in. te oparte o projekty.

Jak mówi dr Tefelska, IoT4schools wdraża uczniów w nowinki technologiczne, elektronikę, programowanie m.in. poprzez warsztaty oparte o technologie dostosowane do wieku i poziomu zaawansowania — Micro:bit (młodsi uczniowie) i Raspberry Pi Pico (starsza młodzież).

— Nauczanie Internetu Rzeczy, robotyki czy programowania wpływa również na rozwój innych umiejętności. W Estonii, gdzie ponad połowa szkół wprowadziła te zagadnienia do programu, uczniowie osiągają wysokie wyniki w PISA. To pokazuje, że rozwija się też rozumienie nauk ścisłych — mówi w rozmowie z Moniką Rosmanowską dr Tefelska.

Z tekstem „Czas na przełom" można się zapoznać na stronie https://issuu.com/frse/docs/europa_dla_aktywnych_2_2025

Projekt „Bringing the Internet of Things in school education as a tool to address 21st century challenges” jest realizowany dzięki wsparciu programu Erasmus+ w sektorze Edukacja szkolna (Akcja 2. Partnerstwa współpracy). Instytucja koordynująca: Politechnika Warszawska. Partnerzy: EDUMOTIVA (Grecja), ATERMON B.V. (Holandia), Heron Digital Education & Mathisis LTD (Cypr), Stichting Onderwijs Midden Limburg (Holandia), 1 EPAL Korydallou (Grecja), I LO w Sokołowie Podlaskim, Pagkyprion Gymnasion (Cypr). Czas trwania projektu: 1.12.2023 – 31.05.2026 r. Budżet: 250 000 euro.